V. 40!!

Min graviditet - BF Tors 16 aug 2007
Uträkning utgår från dagens datum: Fre 10 aug 2007
  Din graviditet startade Fre 10 nov 2006
  Din menscykel är ca 28 dagar
  Du blev gravid ungefär Fre 24 nov 2006 (ägglossningen)
  
  Du har gått 273 fulla dagar av 280
  Du är i vecka 40
  Du har gått 39 fulla veckor och 0 fulla dagar (v39+0)
  Du är i 9:e kalendermånaden
  Du är i 10:e graviditetsmånaden (lunarmånaden), läs mer här
  Du är i trimester tre
  Du har 7 dagar kvar till förlossning


Vecka 40     10 aug - 16 aug 2007
Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Vad som egentligen startar en förlossning är fortfarande ett mysterium, vissa tror att det är barnet som bestämmer när det är dags att komma ut.
Nu kan trycket bli så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen. Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.

Barnet: Barnet är redo att möta omvärlden, 92% av alla barn föds mellan vecka 38-42


Herregud!! Nu e jag i V. 40! Jag blev chokad  när jag läste det, jag kan verkligen inte fatta att det e dax nu när som hellst. Jag e fan inte redo hahaha fast ändå så vill jag gärna bli av med min tunga mage. Idag e det alltså den 10/8 och då e det 6 dgr kvar till BF som e den 16/8...soon soon soon :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0