Vart har Leila tagit vägen??

Tänkte jag när jag kikade i kvällens tv tablå. Och besviket såg jag att på leila bakars tv tid är det idag Nigella som tar över vid spisen. Jag kikade runt å fick här mitt svar:


image130

Jag är tillbaka till hösten!
Succén Leila bakar är slut för denna gång. Men när tv4.se ringde upp Leila Lindholm för en intervju kunde hon avslöja att det inte dröjer länge innan vi får se henne i rutan igen.
Du är omåttligt populär att döma av all respons. Hur känns det att vara så uppskattad?
Fantastiskt! Roligast är att så många lagar maten och använder bakrecepten. Syftet med programmen är just att inspirera. Det var lite av en chansning att göra ett renodlat bakprogram så jag är glad att det blivit så uppskattat. Jag hoppas verkligen att det blir en fortsättning. Det vore väl dumt annars!

Vilket av programmen i serien är du mest nöjd med?
Mitt favoritprogram var nog American Classics. Jag älskar verkligen den amerikanska diner-kulturen. Men det är svårt att välja, alla program hade sin charm.

Det blev en hel del olika bakverk under seriens gång. Vilket är din absoluta favorit?
Banankakan var en favorit! Och muffins och cupcakes, de ser ju så läckra ut. Men om jag måste välja något blir det American apple pie med kolagrädde, den är riktigt grym. Jag hade en amerikansk gäst i det programmet och hon tyckte att min var bättre än pajerna hemma i amerika.

I din Blogg skriver du att du har en ny kokbok på gång med bakrecept. Berätta!
Just nu är jag faktiskt på landet och provbakar för fullt. Det ska bli en stor receptbok i alla avseenden, med många recept och klassiker som kanelbullar och kladdkaka och nyare recept.

Vad har du då för tips till en nybörjare på bakning?
Att hitta en receptkälla som verkligen funkar och som man känner sig trygg med. Bakning är ju faktiskt kemi i köket. Med vanlig matlagning är det lättare att freestyla. När jag gör mina recept provbakar jag alltid minst 4- 6 gånger. Jag provar med olika kryddningar, tar bort lite socker, lägger till lite mjöl. Jag tycker att det är viktigt att recepten är välbeprövade. Det är på dem de hänger om resultatet blir bra.

När ser vi dig i rutan igen?
Jag är tillbaka i november men jag kan inte avslöja några detaljer ännu... I sommar har jag rest för När och fjärran, jag har varit hemma hos folk runt om i världen och lagat mat. Så även där kommer jag att dyka upp till hösten.

Du har gett ut kokböcker, jobbat på kända krogar, fått utmärkelser och gjort tv. Har du några drömprojekt kvar?
Jag får massor av idéer hela tiden, jag är en väldigt arbetsam och kreativ person! Men jag känner inte själv att jag gjort så hysteriskt mycket. Jag har varit verksam i 13 år men det känns knappt som om jag börjat. Min drivkraft är att jag tycker att det jag håller på med är så kul, det är en stor kreativ utmaning att göra tv och böcker. Självklart är det också otroligt kul att andra uppskattar det jag gör.

Till sist- var köper du dina balla muffinsformar? Det är många som vill veta.
Jag passar på att köpa sakerna jag använder i mina program när jag reser. Jag samlar ständigt på mig fina saker men kommer inte alltid ihåg vart jag fått tag på dem. Många av muffinsformarna har jag köpt i London. De med blommor på kommer ifrån Rice. Jag älskar verkligen att jobba med rekvisitan i programmen eftersom jag är intresserad av inredning och design. Kanske är det ett framtidsprojekt - att göra mina egna köksgrejer!


Ok, jag hadde totalt missat att de va sista avsnittet *snyft* men men Nigella är faktiskt även hon en av mina favoriter (inte lika grym som Leila men en värdig ersättare så länge), och nu väntar jag med spänning efter ny bak kok boken!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0