Dagens över konsumtion



Kikade lite nyss på Oprah, dagens avsnitt handlade om överkonsumsion i vardagen.

Vi fick följa med hem till en familj med två barn på ca 5-7 år och se hur de konsumerar onödiga saker i deras vardag och i hemmet då.
De va bla: hämtmat, ute luncher minst 3 gg/v, de drack endast vatten på flaska (och kastade oftast halv fulla för att öppna en ny), läsk likaså, 1 hushålls rulle/dag, plast muggar, pappers talldrikar, Tv appareter i nästan alla rum stod på nästan dygnet runt, barnen spelade data,tv spel elr tittade på tv hur många timmar som hällst/dag, alla lampor tända, handlade mat varannan vecka för ca 2000 kr, de skjussade barnen till skolan i stället för att ta skol buss. 

Ja, ni förstår en massa onödigheter men som jag vet att de flesta av oss gör. Det har ju blivit till en vana, en dålig vana som man själv kanske inte tänker på.

Jag vill själv förbättra mig och min familj på en massa av dessa punkter som ex:

minska el kostnaderna genom att släcka lampor ochstänga av dator/tv. Vår data står tex på nästan dygnet runt-jämt!, vi e jätte dåliga på att släcka lampor osv när vi ska gå ut.
Men det här med elen e jag lite osäker på, drar det massa el när ex tvn är avstängd på stand by, måste man dra ut sladden elr? Hur funkar det??

Hämt mat och äta ute, det gör vi allt för ofta. Det kosta mkt OCH det är oftast inte nyttig och bra mat så det vill jag deffinitivt sluta med.

Äta mer rester, jag e nämligen jätte duktig på att spara en massa rester men det blir sällan av att vi äter upp de utan de ligger där tills de blivit gammal och dax å kasta i princip.

Ja, de e dem punkterna som jag är medveten om att vi måste jobba på i vår familj. Men det finns säkert en massa annat oxå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0