London baby!!!

Yes då har man vart i London oxå, va där i 4 dgr med en grupp sköna klass kamrater. Det var faktiskt min första gg i London, så jag var väldigt spänd på vad staden hade att erbjuda. Vi åkte dit på en studie resa för att se hur de arbetar med de socialt utsatta och ungdomarna i London. Vi gjorde besök i brixton som är en segregerad förort. Vi hade fått stränga order att inte åka ut dit på kvälls tid, vilket vi höll. Brixton ligger på endhållplats på en av tunnelbande linjerna. När vi stiger på tunnelbanan så är det smockat med folk, men när vi närmar oss brixton så är vi ensamma i tunnelbane vagnen. Man märker att det är ett utsatt område med få vita, mycket droger och sirener. Vi gjorde våra studie besök på svenska kyrkan, brixton polis station och youth offending team som motsvarar en sorts social tjänst, eftersom England inte har en social tjänsten på samma sätt som vi har i Sverige utan drivs av charity's-välgörenhet.
Visste ni förresten att det e sjukt dyrt att bo i London? För en mini 3:a i en förort utanför stan får man betala ca 8.000 kr/ veckan! Japp du hörde rätt i VECKAN!!!
Och inte nog med det, barnomsorg; 20-25.000 kr/ veckan!!
Helt sjuka kostnader, inte så svårt att förstå att folk har 2-3 jobb och ändå lever i fattigdom!
Nää tacka vet jag Sverige och vårt system. Ja, lärde mig mycket gjorde jag.

Men det var inte bara jobb och slit i London, nej då. Var ju tvungen att pröva Londons shopping oxå. Och guuuud vad jag shoppade! Primark, Disney store, camden marker är bara några få ställen som fick fin besök av mig :) blev lite små krafs till mig själv och en drös julklappar.
Här följer lite bilder;


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0